Çamaşır Makinesi Nasıl Tamir Edilir?

 

Çamaşır makinesi iç yapısı

Çoğumuzun başına gelmiştir. Çamaşır makinemiz bozuldu ne yapacağız? Çamaşır makinesi tamiri için tamirci çağırsak arıza tespitine bile para ( 2017 yılı itibariyle 40-50₺ ) istiyorlar.  Hatta bana öyle geliyor ki tamirciler tamir falan yapmak istemiyorlar. Arıza tespit parasını alıp gidiyorlar. Şimdilerde ev elektronik cihazlarının tamirleri aslında çok da zor değil. Çünkü bir çok parça modüler yapılmıştır. Tamircilerde parçayı çıkarıp yenisini takmayla tamirci oluyorlar. Hatta parçanın tamiri mümkünse bile yenisini takıyorlar.

Çamaşır makineleri yıkama suyunu ve deterjanı kendi alır, suyu ısıtır, tambur düzeneği ile çamaşırı yıkar, durulayıp sıkar. Çamaşır, tamburun içinde yıkanır. Tamburu kasnak ve kayış aracılığıyla bir elektrik motoru döndürür.  Kasnak ile tambur bağlantısını rulman sağlar. Motorun çalıştırılması, suyun alınması, tahliyesi gibi tüm süreçleri ana elektronik kart yönetir.

Tamir için öncelikle yapacağınız tamirin parça değişiminin değip değmeyeceğini tespit etmeniz gerekiyor. Bir çamaşır makinesi motoru yaklaşık 400₺ (2017 yılı itibariyle). Yeni makine alsam daha iyi diyebilirsiniz.  Kalan sağlam parçaları da satabilirsiniz.

Öncelikle uyaralım; elektrikten anlamıyorsanız dokunmayın. Çünkü 220 voltun şakası yoktur çarpar. Bir şekilde elektrikli cihazlarla çalışırken fişin çıkarılmış olduğundan ve cihazda elektrik olmadığında emin olun. Önce emniyet sonra hareket. Çıplak elle dokunduğunuz kablolara dikkat! Bu dokunduğunuz son kablo olabilir. Hilspot.com yaptığınız işlerden sorumluluk kabul etmez, kendiniz mes’ulsünüz. Birde size çok önemli bir tavsiye! Parçaları sökmeden önce mutlaka fotoğraf çekin, daha sonra parçaları tekrar takarken unutursanız çektiğiniz fotolara bakarsınız.

Çamaşır makinesi üreticileri yaptıkları makineler için iki kılavuz hazırlar. Birincisi kullanma kılavuzu, ikincisi servis kılavuzudur. İkinci kılavuz makinenin nasıl tamir edileceğini, arıza durumları ve müdahaleleri anlatır. İngilizcesi “service manüel” tamirde birinci adım bu servis kılavuzunu (service manuel) internetten bulun.  Bulduğunuz pdf’nin “user manuel” yani kullanım kılavuzu olmadığına dikkat edin.

Servis manueli edindikten sonra şimdi semptomları tespit etmeye sıra geldi. Makine bir hata kodu verdimi? Su alıyor mu? Gibi herhangi bir durumları araştırın. Eğer bir hata kodu verdiyse bu hata kodunu servis manuelinde bulun ve size dikte ettiği adımları uygulayın.

Çamaşır makinesi tamiri için bağlantı prensip şeması (kaynak: Electrolux EWF-1070m service manuel)

Yukarıda servis manuelden aldığım elektrik bağlantı şeması. Elektronik mühendisi olduğum için şemaları severim. Bu şemadaki PCB  “İngilizcesi  Printed circuit board olan baskılı devre kartı” çamaşır makinesinin temel elektronik kartıdır. Tüm program ve kontroller buradan yapılır. Şemadaki NTC “Negative Temperature Coefficient” direnci sıcaklıkla azalan termistördür, çamaşır makinesi kapı kilidi için kullanılır.  Motor bölümünde motor statoru çift sarımlı olduğu için ve birde rotor bağlantısı bulunmaktadır. P program anahtarı veya komitatörü diyebiliriz.

Benim makinem ElectroluxEWF-10470w ye ait service manuelini buldum. İşin ilginç yanı, manuelde belirtilen hiç bir hata kodunu vermiyordu bizim çamaşır makinesi. Bir kaç kez söktüm baktım. Kasnağa, kasnak kayışına, kasnağın üstündeki rulmanda her şey normal. Makineyi çalıştırıyoruz motorda tık yok. Sonra problemin motordan olabileceğini düşündüm. Ama neden bir hata kodu vermiyordu onu çok düşündüm.

Sonunda geri beslemesi olmayan bir döngü olduğunu düşündüm. Bu tip otomatik kontrol işlemlerinde iki türlü geri besleme kullanılır. Birincisi zamana ayarlı yani şu kadar zaman sonra şunu yap gibi. İkincisi ise harekete duyarlı durum, diyelim ki motor şu kadar devir dönerse bunu yap gibi. İkinci durumdaki gibi bir durum olursa makine hata kodu vermeden sonsuz beklemeye girer.

Çamaşır makinesi tamiri, fırça ve kömürü

Motora bağlı kayışı çıkardım ve kasnak tambur bağlantısını kestim. Kasnağı çevirdim, rulmanda ve kasnakta sorun yoktu. Kayışta ta bir sorun görünmüyordu. Çamaşır makinesi biraz yerinden oynatınca makinenin motorunun hafif döndüğü, kurutmaya gelince durduğunu farkettim. Bu bana motordaki fırçaların tam temas etmediği, kömürlerin bittiği fikrini verdi. Hemen motoru söktüm baktım ki evet kömürler aşındığı için elektrik akımı devreyi tamamlayamıyor ve rotora güç vermiyordu.

Çamaşır makinesi kömürü

Kömürü (2017 yılı itibariyle 15 liraya) satın aldık, kömürleri yaya lehimledik ve yerine taktık. Sonunda çamaşır makinemiz tamir oldu ve çalıştı.

Electrolux ewf10470w bağlantı şemasına buradan ulaşabilirsiniz.
Electrolux  ewf1070m service manualine buradan ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder